onsdag 18 juli 2012

Fånigt eller äckligt?

Alla människor är inte perfekta, alla har sina vanor och ovanor. Min vana/ovana är att småsaker ska vara på mitt sätt, ganska kontrollerat och på sin plats. Igår sorterade jag mina smycken och andra småsaker som inte hörde ihop med smyckena, exempelvis hårsaker som kan hamna lite överallt i lägenheten. Jag sorterade upp sakerna bl.a i mina korgar jag hade köpt, mycket fiffigt. Nu ligger allt på sin plats och man kan se byrån igen, vilken frihetskänsla!

Jag är ganska petig och pedantisk, det vet jag om. Ibland vet jag dock inte om det kan gå liiiite över gränsen.

- Efter att jag har duschat viker jag handduken på mitten (på långsidan) och lägger upp den över duschväggen, alltid så att den fina nederkanten syns d v s där trycket/broderiet finns.

- När jag bäddar sängen får inte tvättlappen på överkastet vara på fel sida, det blir liksom fel om lappen skulle vara på den änden där huvudena är.

- Handdukar och lakan/påslakan viker jag på ett speciellt sätt. Handdukar enligt det sättet mamma lärde mig, blir snyggast så. Kruxet är att man inte kan vika påslakan och lakan på samma sätt som handdukarna eftersom de är mycket större. För några år sedan kom jag på ett GRYMT bra sätt att vika påslakan:
1. Jag viker lakanet på mitten, kortsida mot kortsida. Därefter viker jag lakanet på mitten igen. 
2. Efter det viker jag lakanet i tre delar, först viker jag över en tredjedel sedan fortsätter jag vika samma del fast över den andra tredjedelen och slutligen över den tredje tredjedelen. 
3. Därefter får man en rektangulär bit som man viker på samma sätt igen (tredjedelarna) och vips har man vikt ihop påslakanet till ett format på 20 x 30 cm.

Sjäääälvklart gömmer man "fula ändar" inuti, de som är sanna vikare fattar  vad jag menar. Det är alltså ingen idé att Johannes viker dessa eftersom jag redan gör det såååå bra. Lakanen har jag dock inte kommit på nåt bra sätt än, vill ju självklart kunna vika dem så att de blir ungefär lika stora som påslakanen. Hm...

Vissa saker kan äckla mig väldigt mycket, medan andra kan tycka att det är fånigt. Här är några småsaker jag avskyr:

- Kladdiga bestick, antingen smutsiga från disken eller att ex en smörkniv blivit smörig alldeles för högt upp på skaftet.
- Smutsiga glas/tallrikar. Häromdagen på jobbet drack jag vatten ur ett smutsigt glas och märkte detta genom att jag satte läpparna preciiiis på den skrovliga äckliga ytan. Eeuuw!
- Skitränder i toan. MÅSTE vara nåt av det äckligaste!
- Kiss på toaringen, men det måste ju också vara en klassiker när det gäller äckelsaker.
- Johannes ansiktsolja som alltid blir kladdig och ibland droppar ned från flaskbotten till nedersta plan på badrumshyllan!

...tjaa, jag har ganska svårt för smutsiga/kladdiga saker. Överdriver jag??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar