måndag 16 juli 2012

Goda aubergine-canneloni!

Vi brukar inte laga mat på kvällen, men ikväll blev jag sugen på att laga något fräscht men matigt. När vi bodde i Barcelona åt jag och Johannes på den grymmaste restaurangen, Club Gastronomic. Nio rätter serverades och en av de rätterna var en canneloni gjord på zucchini (eller om det var aubergine) och den var sååå god! Just för att den var så god ville jag försöka göra något liknande och tog hjälp av ett recept från ICA (något modifierat).

Det luriga med att göra dem var att få fina rullar. Mina aubergine var inte så stora och det var lite pilligt att skära tunna böjbara skivor, men det gick! Resultatet blev jäkligt gott och det kändes fräscht, inte för mäktigt på något vis.

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2-3 rivna morötter
500 g krossade tomater
2 tsk oregano
1-1,5 tsk honung (lite mer)
salt och peppar
1 dl vatten

Detta blir en röra som görs i stor stekpanna eller kastrull.

2 st aubergine
200-250 g rökt skinka
250 g ricottaost
150 g gratängost
lite cayennepeppar

Efter att man hällt på ett lager tomatröra på formbotten gör man auberginerullar med skinka och ricottaost och lägger dem tätt i formen. På med resten av röran med osten på toppen.

(Ugnen 225 grader)


Gött var det.

Några få bilder från helgen...



När jag och Maria närmade oss inflyttningsfirarna kände vi inte igen NÅGON!
Långsamt gick vi mot dem, tyckte att vi kände igen Minna och Tobbe
som satt med ryggarna vända - och visst var det de två!

Maria och Tobbe, i var sin ände av bilden.

Söndagschill i soffan med fika. Man ska inte ta mer än en portion,
jag fick sååå ont i magen efter andra. Men den första biten var god!

Imorgon tar jag med mig lite leftovers från Silviakakan (om jag inte glömmer av det). Det är bara att ta svängen om ekonomikontoret!

By the way, den här MÅSTE jag läsa ut snart. Jag vågar inte säga när den ska vara färdigläst, kanske hinner jag innan skolan börjar?

Har försökt läsa den i lite mer än ett år nu. Jag fattar inte vad det är som kommer i vägen?
Eller jo, det vet jag... Just nu hade jag faktiskt kunnat läsa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar